Creditmanagment: De do’s & don’ts

vrouw aan het werk

Het is slim om voordat je met een klant in zee gaat een kredietcheck te doen. Zo weet je of je wel zaken moet gaan doen met deze persoon of organisatie en wat de mogelijke risico’s zijn. Helaas zijn er veel bedrijven die deze moeite niet nemen en dus later met de ellende zitten. Daar komt het incassobureau dan vaak in beeld als bemiddelaar tussen het bedrijf en de klant. Uiteindelijk zal de rekening toch betaald moeten worden.

Wanneer schakel je een incassobureau in?

Als de klant een factuur ontvangen heeft en daarnaast ook een aantal herinneringen en dan nog niet wilt betalen, dan kun je een Incassobureau inschakelen. Zij gaan dan voor je aan de slag om toch het geld binnen te kunnen halen. Wel moet je de klant na de herinnering 14 dagen de gelegenheid geven om het bedrag te kunnen betalen. Soms kan het verstandig zijn om meerdere herinneringen te sturen, maar doe dit niet te vaak want dan gaan ze met je aan de haal. Het is belangrijk dat je duidelijk bent tegenover je klanten om wanbetalers te voorkomen. Als je dan toch besloten hebt om het incassobureau in te schakelen dan zijn die kosten voor de rekening van de klant. Een incassobureau maakt ook kosten voor het opstellen van een dossier en het sturen van een brief naar de wanbetaler. Het kan dus een zaak van een lange adem worden omdat de kosten snel op kunnen lopen.

Waarom een incasso effectief is

Een incassobureau zet er druk achter dat er betaald moet worden. Ook mogen zij wettelijk gezien extra kosten voor hun diensten regelen. Daarnaast heb je ook nog na een bepaalde periode recht op rente over de betaling. Hierdoor zul je merken dat klanten maar wat graag de rekening gaan betalen. Wanneer het incassobureau in beeld komt worden ze vaak snel. In de meeste gevallen hebben ze wel ervaring met de hoog oplopende kosten die hieruit voort kunnen komen. Dit willen ze dan ook koste wat het kost voorkomen.  Vaak worden ze wel in de gelegenheid gesteld om een betalingsregeling te treffen. Het duurt zo misschien wel iets langer voordat je je geld binnen hebt. Echter wordt er in de meeste gevallen dan wel betaald en dat is waar het om draait. Je kunt beter iets hebben als niets.

Voorkom wanbetalers

Je kunt wanbetalers voorkomen met een goed Credit management systeem of je kunt dit uitbesteden. Door dit te checken kun je ook een stabiele cashflow behouden. Het is vaak wel een werk om dit goed in te richten, maar wanneer je veel verkoopt dan is het vaak ook de moeite waard. Door dit goed toe te passen kun je een bedrijf pas echt leiden. Als je veel klanten krijgt die niet kredietwaardig zijn dan ben je zo over de kop. Het is dus een kleine investering in een stuk stabielere toekomst. Zo houdt je als ondernemer ook de ruimte om te groeien en heb je voldoende cashflow. Dit is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld wil beginnen aan nieuwe producten, maar ook als je je personeel op tijd wil betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *