5 tips om jouw restaurant te automatiseren

De wereld van de techniek en digitalisering gaat in een rap tempo. Het biedt veel voordelen en kansen voor ondernemers in elke branche. Als ondernemer is het belangrijk om te blijven innoveren en investeren. Wat nu een grote investering lijkt kan op den duur voor makkelijkere en snellere bedrijfsprocessen zorgen waardoor je weer kosten kunt besparen op de lange termijn. Innovatie hoeft soms niet lastig of duur te zijn. Het is daarom goed om na te denken over de toekomst en hoe jij jouw onderneming kan laten meegroeien met het digitale tijdperk. Om jou een handje op weg te helpen hebben wij 5 tips om jouw restaurant te automatiseren zodat jij klaar bent voor de toekomst. 

Vaarwel bonnetjes

Veel restaurants maken gebruik van een printsysteem waarbij de bestelling worden doorgegeven aan de keuken via een geprint bonnetje. Is het helemaal old school dan worden soms de geschreven bonnetjes nog wel eens doorgegeven aan de keuken. Dit is erg rommelig, onoverzichtelijk, vergt veel tijd en niet heel milieu bewust. Door over te schakelen op digitale schermen kunnen orders makkelijk in beeld komen bij de juiste afdeling, hoeven bonnetjes niet meer kwijt te raken, gaat een stuk sneller en scheelt een heleboel bomen per jaar. 

Mobiel pinapparaat

Gasten verwachten een steeds snellere service. Een van de vervelendste dingen, ondanks  dat men een leuke avond heeft beleefd, is het wachten op betalen. Door gebruik te maken van een POS terminal kunnen betaling sneller gedaan worden. Het mobiele pinapparaat is razendsnel en print gelijk aan tafel een bonnetje. Daarnaast hoeft het kassasysteem niet regelmatig geupdate te worden. Het is efficiënter en je hebt geen beperkingen in artikel aantallen. 

Handheld apparaten

Naast het doorsturen van bestelling naar de keuken is het ook voor het personeel eenvoudiger om handheld apparaten te gebruiken voor het opnemen van bestellingen. Geen onleesbare bonnetjes meer. Met een handheld in de vorm van een mobiele telefoon kunnen werknemers sneller en efficiënter werken. Daarnaast is het gemakkelijk in gebruik. 

Digitale menukaarten

Digitale menukaarten zijn eenvoudig te bedienen voor klanten. Er zijn zelfs systemen waarmee de klanten zelf kunnen bestellen. Dit scheelt frustraties door lang te moeten wachten op personeel en men kan direct bestellen. De menukaarten zijn eenvoudig aan te passen en gaan langer mee. Als een gerecht uitverkocht is kan het met een klik op de knop uit het menu gehaald worden waardoor je geen nee hoeft te verkopen. 

Drukknoppen

Veel gasten hebben een hekel aan wachten. Soms krijgen ze gewoon niet de aandacht van een ober, dit kan tot grote frustraties leiden. Een drukknop op tafel kan uitkomst bieden. Met deze knop krijgt het personeel een seintje dat iemand iets wil bestellen. Zo heb je een snellere doorlooptijd in het restaurant en kun je per avond meer tafels bedienen dan gebruiken en dat betekent meer omzet. Hoe innoveer jij? Maak gebruik van deze tips en bereid je voor op de toekomst.